Brieven & E-mails van de Juridische of Klachtenafdeling

Klantgerichtheid is prima. Maar op jouw afdeling gaat het er pittiger aan toe. Jullie reageren op klachten. Je stuurt aanmaningen. Laatste waarschuwingen. Je beëindigt zelfs klantrelaties. Hoe doe je dat op een slimme manier? We geven je een heleboel praktische tips tijdens deze training.

Wat kun je na deze training?
Jij weet precies hoe je een lastige brief of e-mail opbouwt van inleiding tot slot:

  • Jouw inleidingen maken de klant direct duidelijk waar het om gaat.
  • Je geeft in je brief of e-mail een helder antwoord.
  • Je kunt jouw boodschap uitstekend onderbouwen.
  • Jouw brieven en e-mails zijn voortaan gemakkelijk te scannen.
  • Je houdt de regie – zelfs in je geschreven tekst.
  • Jouw slotalinea is functioneel, ook als je de deur sluit.
  • Je kunt goed inspelen op emoties van de klant.
  • Je schrijft actief en modern in een stijl die bij jouw organisatie past.
  • Je weet voor iedere situatie de juiste toon te hanteren.
  • Je kiest het juiste taalniveau voor jouw lezer.

Voor wie?

  • Je schrijft regelmatig naar burgers, klanten of bedrijven.
  • Je hebt veel te maken met klachten of slecht nieuws.
  • Je wilt jouw teksten doelgerichter en helder kunnen schrijven.

Werkwijze
Deze training duurt 3 dagdelen. Al na het eerste dagdeel zien jouw brieven en e-mails er heel anders uit. Iedere deelnemer levert 2 tot 3 brieven of e-mails mét de bijbehorende klantvraag aan. Bovendien vragen we na het eerste en tweede dagdeel van de training opnieuw om teksten. Maar nu gaat het om teksten waarin je de tips hebt toegepast. Het trainingsprogramma is namelijk volledig gebaseerd op eigen teksten van de groep. Alle voorbeelden, casussen en oefeningen halen we uit de eigen teksten. Op die manier ontwikkelen we een training waar je direct mee aan de slag kunt in de dagelijkse praktijk.

Studiemateriaal
Je ontvangt een hand-out met een herschrijving en alle oefeningen. Je krijgt na afloop van de training de presentatie met de belangrijkste sheets. En we delen een handige samenvatting voor op je bureau uit.

Praktische gegevens

  • De groep bestaat uit maximaal 10 personen.
  • De training duurt 3 dagdelen.
  • We geven de training bij jou op kantoor.
  • Je kunt deze training ook individueel volgen. In overleg bepalen we dan de duur van de training.

Past deze training bij jou?
Wat wil je bereiken met jouw brieven en e-mails? Wil je een training voor één persoon, voor een groep? Of gaat het je om een volledig veranderingstraject bij de afdeling? Wil je ook de telefoongesprekken erbij betrekken? Alles kan. Bel of mail ons gerust. We brainstormen graag met je verder.