Contentmakers opgelet. Dé trend voor 2018 is emphemeral content
/ Door: Liesbeth Louwerens

Contentmakers opgelet. Dé trend voor 2018 is emphemeral content

Tijdelijke content – content die je maar heel even kunt zien – schijnt dé trend van 2018 te worden. Kun jij je er iets bij voorstellen? Denk even aan de verkoopsuccessen van online shops zoals Zalando Lounge of Westwing. Daar zit het geheim.

De aanpak van Westwing & Zalando Lounge
Hoe zorgen zij ervoor dat je er gemakkelijk iets koopt én er steeds weer terugkomt? Exclusiviteit en nieuwsgierigheid. Maar hoe doen ze dat dan? En wat heeft dat verschijnsel te maken met (schriftelijke) content van dienstverlenende organisaties?

Exclusiviteit door tijdelijkheid
Als je het wilt hebben moet je snel zijn. Want we bieden dit product maar tijdelijk aan. Het is nergens anders te krijgen. En we hebben er nog maar 4 op voorraad. Het is nu of nooit. Deze verkooptruc werkt als een tierelier. Voor webshops. Maar ook Action gebruikt dit principe van tijdelijkheid. En nu volgen de tekstschrijvers op marcomafdelingen.

Nieuwsgierigheid door hebberigheid
Die tijdelijke aanbiedingen worden wél van tevoren aangekondigd. De verkoop van … start over 24 uur… 12 uur … 8 uur. Op vaste momenten lanceren ze de volgende sale. En zo word je langzaam een beetje verslaafd aan steeds weer een volgende lancering. Toch even kijken of er iets onmisbaars tussen zit. En ook dat principe gaan contentmakers van marcomafdelingen op ons loslaten in 2018.

– Snapchat werkt al sinds 2011 met dit principe. Verstuur je een foto, dan kan de ander die maximaal 10 seconden zien. –

Emphemeral content is tijdelijke content
Het tijdelijk aanbieden van content wordt als dé trend van 2018 gezien. En het werkt hetzelfde zoals je hierboven hebt gelezen. Je maakt content: tekst, beeld, video, een podcast. En dat bied je tijdelijk aan. Maar je lanceert het wel op vaste momenten. Het idee erachter? Jouw content krijgt extra aandacht doordat het schaars is. Opletten, want voor je het weet is het voorgoed weg.

WNF: De last selfies campagne: Mooi bedacht. Verdwijnende selfies van bedreigde diersoorten.

Wat betekent dit voor het maken van content?
Dat is nog onduidelijk. Gaat de kwaliteit van tekst, beeld en video achteruit omdat je sneller gaat produceren? Waarom moeite doen voor iets wat maar een paar seconden te zien is? Of moet je als contentmaker juist extra kwaliteit leveren, omdat jouw schepping weliswaar kort, maar intensief bekeken wordt? Via welke kanalen wordt het verspreid? 2018 gaat het ons leren…

Ga je zelf aan de slag met creatieve content?
Organiseer dan eens een workshop voor jou en je collega’s. Leer in één dag 1001 nieuwe manieren om jouw posts, artikelen, blogs, yammers op een nieuwe, creatieve manier te schrijven. Bel me eens! Hopelijk tot snel!

 

Dit ga jij ook super interessant vinden!

Wat kun je met nudging voor je teksten?

Intranet: van prikbord naar journalistieke nieuwssite

Crossmediaal schrijven voor redacties