Crossmediaal schrijven voor redacties
/ Door: Liesbeth Louwerens

Crossmediaal schrijven voor redacties

Hoe versterk je je merk via alle kanalen? Je hebt een website, facebook, instagram, linkedin, een nieuwsbrief en een papieren magazine. Maar je merkt dat de redactie vooral voor één kanaal schrijft. Een artikel voor het magazine staat los van alle andere kanalen. Hoe versterk je nu je merk op een crossmediale manier?  Een paar concrete schrijftips.

Lees ook >>> Intranet: van prikbord naar journalistieke nieuwssite

#Tip 1: Maak reclame voor jezelf

Stel je brengt een magazine uit. Online of papier. Dat maakt niet uit. Hoe promoot je dat? Je kunt een advertentie maken voor al je kanalen. Natuurlijk doe je dat. Maar het is nog veel slimmer om de lezer te verleiden met de inhoud van één van je artikelen. Welk antwoord geeft “Lieve Eus” op deze vraag over Humberto Tan? Dan moet je de Vara Gids kopen en zijn column lezen.

 

Topics verleidt ons via een tweet om artikelen te lezen. Ze trekken de aandacht met een sprekende foto, een zeer interessante quote én een tweet die de hoofdvraag van het artikel bevat. En off you go!

#Tip 2: Bedenk extra content

Nespresso. Waar denk je nu aan? Koffie. En die ene knappe acteur, kom op hoe heet ie ook alweer. En van die gekleurde cupjes. Maar Nespresso bedacht dat koffie zoveel meer is dan koffie. Het werd een crossmediale beleving. Met een foto-expositie van Sasha de Boer. Met een drone over de koffieplantages vliegen. Met een VR-bril door de koffieplantages lopen en de boeren ontmoeten. Interactieve etalages bij de Nespresso boutiques. Wauw.

De vraag die jij jezelf kunt stellen voordat je gaat schrijven: welk verhaal vertel je op welk kanaal en op welke manier. Kun je jouw verhaal ook op een andere manier vertellen? En versterkt dat de beleving?Moet jouw publiek dan álle kanalen bekijken? Zeker niet. Zie het als een boek dat verfilmd wordt. En later komt er ook een game uit. Het boek, de film, de game vertellen hetzelfde verhaal op een andere manier aan een ander publiek.

#Tip 3: Blijf doorverwijzen

Je artikel, podcast, tweet, filmpje, quiz, event, het zijn geen ‘stand alones’. Ze zijn in verbinding met de andere kanalen.

  • Link door in de lopende tekst.
  • Plaats een kader in de tekst met een advertentie.
  • Verwijs door naar andere artikelen.
  • Voeg berichten van social media in als beeldmateriaal.
  • Of doe het allemaal tegelijk

#Tip 4: Organiseer een workshop Crossmediaal Schrijven

Dan gaan we lekker praktisch aan de slag om van jullie verhalen een crossmediale beleving te maken. Tof. Bel je me eens? Liesbeth