Hoe schrijf je een nieuwsbericht dat wél gelezen wordt? Drie tips om direct toe te passen.
/ Door: Liesbeth Louwerens

Hoe schrijf je een nieuwsbericht dat wél gelezen wordt? Drie tips om direct toe te passen.

“Op hockeyveld 2 kan niet worden gespeeld.” Zomaar een nieuwsberichtje op de website van onze hockeyclub. Maar het was een berichtje dat meer vragen opriep dan beantwoordde. En dat gebeurt vaker met nieuwsberichten. Drie tips om jouw nieuws wel efficiënt te brengen.

1. Speel in op vragen van de lezer

Wat ging er mis bij het nieuws over het hockeyveld? Het bestuur van de club publiceerde over wat hén bezighield: het opknappen van het veld. Maar als je nieuws hebt, moet je nadenken over vragen van de lezer: wat betekent dit voor de hockeylessen? Gaan die door? Kijk eens naar jouw eigen nieuwsbericht: wat is het effect daarvan? Schrijf dát op.

2. Bedenk of je wel nieuws hebt

Hoe vaak zie je een kop zoals: “Geslaagde ondernemersdag”. Sorry, het interesseert bijna niemand dat er een hoge opkomst was bij jouw event/open dag/ledenvergadering. Veel berichten hebben nauwelijks nieuwswaarde. Maar je wilt wél publiceren over die open dag. Pas dan storytelling toe. Een tip: schrijf geen chronologisch verslag. Maar bedenk wat de lezer zou kunnen leren van die dag: 3 tips om… Of laat iemand aan het woord over jouw event: hoe heeft hij het beleefd? En zo zijn er talloze manieren om een goed verhaal te vertellen.

3. Schrijf objectief

Hoe zou je het vinden als de nieuwslezer het nieuws voor je ‘kleurt’? “Gelukkig/Helaas heeft de PVV 20 zetels gewonnen bij de verkiezingen van 2017.” Echt raar. Of dat gelukkig of helaas is, bepaal je zelf wel. Bij nieuwsberichten wil je geen mening van de schrijver horen. Schrijf dus zonder: ik/wij/u/je . En gebruik geen subjectieve woorden: geweldig, enthousiast, fijn, al, pas, …

Ben je benieuwd hoe jij het doet?

Wil je wel eens een professionele blik op jouw teksten? Of wil je gewoon even brainstormen voordat je gaat schrijven? Ik vind het leuk als je me belt! Bel Liesbeth