Intranet: van prikbord naar journalistieke nieuwssite
/ Door: Liesbeth Louwerens

Intranet: van prikbord naar journalistieke nieuwssite

“Dit moet echt op intranet!” Je zucht, want je ziet al meteen dat het om een saai verhaal gaat. Slecht geschreven, te moeilijk, te lang. Maar hoe zeg je nee tegen een directielid? En zo stroomt het intranet vol met slechte teksten. Lezen de collega’s het amper. En heeft het als nadelig effect dat het ook afstraalt op de afdeling Communicatie. In the end is het toch ‘jullie’ intranet. En zijn jullie het die vaak ‘moeilijk doen’ als je iets geplaatst wilt hebben. Tijd om dat te doorbreken!

Maak van intranet weer een visitekaartje van de afdeling Communicatie

Bezorg je collega’s vaker een wauw-moment. “Wat een slimme manier om mijn bericht te promoten!” “Wat een gaaf artikel!” De collega’s gaan steeds meer ervaren dat jullie hun bericht op een betere manier promoten dan zijzelf . Iedere dag staat er weer een interessant achtergrondverhaal op intranet. Dit is dé plek om elkaar te inspireren. Dé plek voor verbinding van de organisatie. Dé plek om steeds opnieuw de koers van de organisatie te laten ervaren. En dat via artikelen met journalistieke diepgang. Drie tips om dit te bereiken.

#1. Formuleer een stevige visie op intranet

Onmisbaar voor iedere redactie is een gemeenschappelijke, strategische visie die je ook uit kunt dragen. Wist je dat ieder landelijk magazine zo’n visie heeft? Ze gebruiken die niet alleen voor zichzelf als leidraad. Maar ook voor adverteerders. Wie zijn de lezers? Man. Vrouw. Opleidingsniveau. Interesses. Wat voor soort berichten passen bij de lezers? En in welke stijl? Deze formulering is ook voor een intranet belangrijk, want daarmee zit je als redactie onderling op één lijn. Bovendien kun je deze visie ook uitdragen naar de rest van de organisatie.

#2. Maak van intranet een digitaal magazine…

… … met het laatste nieuws van voor én over de organisatie. Met journalistieke diepgang. Over thema’s die leven in de organisatie. Inspirerende én realistische verhalen. Dus niet alleen maar halleluja-nieuws. Maar durf kritische vragen te stellen. Kruip op de stoel van de lezer: wat is nu echt interessant? Geef die manager een podium om onaantrekkelijke maatregelen toe te lichten. En laat ook de andere kant zien. Collega’s die daarin hun weg moeten zien te vinden.

#3. Maak de collega’s blij!

Hoe zorg je ervoor dat een collega met een vreselijke tekst heel blij wordt van jouw feedback? Door met een veel beter idee te komen. Zo zeg je ‘ja’ en ‘nee’ tegelijk. En dat werkt fantastisch. Echt waar. Als redactie zoek je steeds de samenwerking op met de afdelingen. Inventariseer regelmatig wensen van leidinggevenden. Zorg voor een goede redacteur op de afdelingen. Train jezelf in feedback geven. Heb een protocol voor spoedberichten. Opereer snel, warm, hulpvaardig en kritisch op de inhoud. De collega’s ervaren dan dat jullie geen onwillige, onneembare vesting zijn. Maar professionals die verstand hebben van bedrijfsjournalistiek.

Wil je dat Liesbeth met je meedenkt?

Ze heeft meerdere redacties begeleid in dit proces van prikbord naar digitaal magazine. Bovendien kent ze het klappen van de zweep door haar ervaring op de redactie van Quote. Ze bedenkt graag samen met je een slimme aanpak om dat prikbord om te vormen tot een volwaardige nieuwssite.