Het moet korter: één borrelnootje per keer…
/ Door: Chris Mulder

Het moet korter: één borrelnootje per keer…

Jouw teksten moeten korter. Veel korter. De aandachtsspanne van een mens is nog maar 8 seconden. Een eekhoorn heeft blijkbaar nog meer geduld. Waarom schrijven we nog steeds te wollig? We zijn bang. En hoe maak je het korter? Drie zomertips voor aantrekkelijke content.

 

Snackable content

Houd je tekst te pruimen. Maak er een lekkere snack van. Je voert je visite toch ook niet het hele zakje borrelnootjes ineens? Eén hapje per keer. Dat maakt gretig. Bied de kern van je boodschap én wees kort genoeg om impact te hebben. Hulpvraag: wat wil mijn lezer weten? (in 3 woorden)

Dus niet: ‘Er zouden een aantal woorden in je volzin geschrapt kunnen worden.’ (11 borrelnootjes ineens)

Maar wel: ‘Schrap 8 woorden.’ (3 borrelnootjes)

 

Shareable content

Deel hapklare brokken. Waar ben je op gericht? Om al je kennis te delen? Of op overtuigend resultaat van je boodschap? Van het weerbericht onthouden mensen slechts 2 dingen: het hitterecord én de temperatuur van morgen. Dus waarom meerdere doelen op 3 A4’tjes in veel alinea’s?

Kies één tekstdoel: Informeren óf overtuigen. Schrap één A4. Hap, slik, …

 

Likeable content

Speel in op de motieven van je doelgroep. Wat vinden je lezers leuk en nuttig? Of kun je aandacht besteden aan een bepaalde noodzaak. Lezers ‘liken’ je tekst als ze iets krijgen: als ze bijvoorbeeld van je leren. Of als je ze raakt in hun emoties. Zoals dat gave boek laatst op het strand…

Wat voelde je toen je het boek uitlas? Hoe speelde het plot in op je aandachtsspanne? Raakte het je behoefte, zorg of hartenwens?

Zin in een borrelnootje? Bel of mail ons gerust. Een mooie zomer!

Hier leer je nog meer over content maken…