De allersnelste manier om teksten te verbeteren?

Laat je teksten herschrijven. Maar doe dat wel op een slimme manier.

Hoe zorg je voor een flinke verbetering van de schriftelijke communicatie? En dat in zeer korte tijd, zónder de organisatie met een hoop werk te belasten? Precies: je laat alle standaard teksten herschrijven. Onze aanpak bestaat uit vier fases.

Over het project:

Fase 1. Zorg voor draagvlak

De verandering die je doorvoert, is groot. Vooral voor de mensen die met de nieuwe teksten gaan werken. Overval ze dus niet. Maar neem ze ruim van tevoren mee. Laat ze een herschreven tekst zien. Laat ze zelf teksten aanleveren. En zorg voor een eindverantwoordelijke per afdeling.

 

Fase 2. Stel schrijvers aan

Wil je alles uitbesteden? Of schrijf je met een team? Of doen we het samen? Alles kan. Schrijf je met meerdere mensen? Begin dan met een gezamenlijke sessie om de schrijfstijl naadloos op elkaar af te stemmen.

 

Fase 3.  Maak een top 3

Breng in kaart welke teksten de meeste impact hebben voor jouw organisatie. Daar beginnen we. Je hebt misschien wel 400 standaard brieven. Maar slechts 50 daarvan versturen jullie zeer regelmatig, in zeer grote aantallen óf ze hebben een enorme impact op de klant. Die brieven zijn je eerste prioriteit.

 

Fase 4. Houd het bij

We geven het eerlijk toe: het begin is het zwaarst. Er gaat werk zitten in budget regelen, draagvlak creëren, herschrijven en herschreven teksten checken. Maar heb je dat eenmaal voor elkaar? Dan is het weinig moeite om iedere nieuwe standaard tekst aan te passen. Dit project stopt eigenlijk nooit.

 

We herschreven inmiddels talloze teksten:

  • standaard brieven en e-mails van gemeentes en Rabobanken
  • aanbestedingen van commerciële organisaties
  • webteksten, jaarverslagen en vacatureteksten voor de publieke sector