Wie of wat staat centraal in jouw offertes?

Verdiep je verkoopgesprekken! Dan veranderen je offertes ook...

Het lijkt zo logisch: een klant heeft een probleem. Jij hebt de oplossing. In je offerte laat je die twee naadloos bij elkaar aansluiten. Dat maakt jou de beste partij voor de klus. Maar de praktijk is anders. In veel offertes vind je weinig over de klantvraag terug. Hoe komt dat? Wat gaat er mis in het verkoopgesprek? De offertes van Westers Automatisering, Papicolor International en Rabobank Uden Veghel draaien inmiddels om de klantvraag. Zij veranderden hun verkoopgesprekken.

Over het project:

De opleidingsvraag

‘Kunnen jullie onze offertes verbeteren? We missen opdrachten omdat onze voorstellen te technisch en wollig zijn.’ Natuurlijk kunnen we dat. We zien inderdaad dat veel offertes vooral informatie bevatten over het product of de dienst. Als je geluk hebt, zie je enkele regels over de klantvraag. Dat kan anders. En het begint met een goed verkoopgesprek.

Onze visie

Jouw oplossing is een antwoord op de vraag. Tijdens het gesprek haal je de echte vraag naar boven. Want meestal vraagt een klant om een product. Maar jij graaft dieper. Vervolgens laat je zien dat je een oplossing hebt voor de business issues van de klant. Je neemt de pijn weg. En dat alles schrijf je overzichtelijk én overtuigend op in je offerte.

De aanpak

We kijken samen wat er in jouw team nodig is om de commerciële kansen beter te benutten. Wat vindt je team lastig? Zijn het de gesprekken? Of ligt het aan het schrijven? Wat hebben ze nodig om beter op de klantvraag in te spelen? Hoe leren jouw medewerkers het beste? Tijdens een training? Of krijgen ze liever coaching-on-the-job? Als we dat weten, kan het leren beginnen. Daarna merk je direct het effect.

Aan de slag?

Ben je benieuwd welke verkoopkansen jij onbenut laat? We hebben direct toepasbare adviezen voor commerciële gesprekken én teksten. Neem alvast eens een kijkje bij onze training Offertes Schrijven en Verkoopgesprekken Voeren. En bel Chris Mulder. Hij laat je met andere ogen kijken naar jullie commerciële vaardigheden.