Nudging in teksten

Hoe speel je perfect in op de behoefte van de lezer?

De kracht van psychologie gebruiken voor je teksten. Dát is interessant! Wij mensen zijn nogal voorspelbaar. En met dat in het achterhoofd, kun je slimme dingen doen in je communicatie. Afgelopen jaar hebben we trainingen ontwikkeld over nudging in communicatie met burgers of klanten. En nudging in commerciële teksten.

Over het project:

www.superscript.nl

Nudging = effectieve communicatie

Inspelen op de voorspelbaarheid van mensen. En daarmee mensen een duwtje in de goede richting geven. Ze noemen het nudging. Vooral de overheid experimenteert hier graag mee. Ze maakt immers het liefst modelburgers van ons. We betalen op tijd onze belasting. We rijden niet te hard. We scheiden ons afval. Maar aangezien wij geen modelburgers zijn, krijgen we een zetje. En dat heet dus nudging. Maar wist je dat je nudging ook kunt inzetten om jouw boodschap perfect af te stemmen op de klantwensen? Geen duwtje in de rug, maar effectieve communicatie. Er zijn vier principes waar wij mensen allemaal aan voldoen

#Easy: we kiezen voor de gemakkelijkste weg

Waarom door een lastig hekwerk manoevreren als je er ook langs kunt? Ken je het fenomeen olifantenpaadje? Dat is een perfect voorbeeld van de gemakkelijkste weg kiezen. En wat kun je hiermee in je brieven, e-mails, flyers? Een heleboel. Je kunt drempels opwerpen in teksten of juist weghalen.

#Attract: we zijn selectief bij een overkill aan informatie

Hoe zorg je ervoor dat een envelop überhaupt geopend wordt? Dat je mail niet direct verwijderd wordt? Hoe zorg je ervoor dat je artikel opvalt en gelezen wordt tot het einde? Er zijn 1001 manieren om je teksten super aantrekkelijk te maken.

#Social: we zijn groepsdieren

Wat doen anderen? Wat vinden anderen? Wat kopen anderen? Hoe doe ík het ten opzichte van anderen? Je ziet het pas als je het doorhebt. Je laat je bij talloze beslissingen leiden door de groep.

#Timely: veel hangt af van de juiste timing

Welke informatie geef je wanneer? In welke vorm? Maakt die timing het ons gemakkelijk of juist niet? En zo is de cirkel weer rond en zijn we terug bij Easy.

Zelf aan de slag met nudging in teksten?

Neem even contact op met Liesbeth. Ze denkt graag met je mee.