Een nieuwe manier van schrijven? Hoe doe je dat? Inkijkje in een training van Superscript

Wat een goede tekst is weten onze cursisten feilloos op te lepelen. Heldere taal, goede opbouw, mooie structuur. Vriendelijk, duidelijke boodschap, geen taalfouten. Maar ja, hóe dan? Soms gaat de verandering in schrijven niet over woorden en zinnen. Maar over de behoefte van de klant. Om te denken in antwoorden in plaats van je eigen werkproces. Welke verschillen zie je in de oude en de nieuwe brief hieronder?

Hoe dit werkt voor jouw schrijvende collega’s? Vraag het Marije.


Een ‘oude’ brief van een zorgorganisatie
Onderwerp: ontwikkelingen Tulpenstraat

Beste ouders, familie, wettelijk vertegenwoordigers, 

Middels deze brief laat ik u weten dat één van onze medewerkers vandaag einde dag positief getest is op het coronavirus. Dit heeft uiteraard consequenties voor onze locatie, welke ik in deze brief aan u uitleg. De medewerker die positief getest is, is afgelopen maandag 21 september voor het laatst op onze voorziening geweest.

Om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan, moeten we ons allemaal per direct aan extra maatregelen houden - met de gezondheid van de cliënten en onze medewerkers als prioriteit.

De volgende maatregelen zullen per direct (dus per 25 september) van kracht zijn voor alle cliënten en medewerkers van de Tulpenstraat:

  • Iedereen moet 10 dagen in quarantaine vanaf de dag dat de medewerker voor het laatst in de voorziening was. Concreet betekent dit: van maandag 21 september tot en met woensdag 30 september moeten we in quarantaine blijven. Wat houdt dit in?

    • Tot en met 30 september blijven alle cliënten zoveel mogelijk op hun kamer.

    • Alle medewerkers dragen in deze periode continu persoonlijke beschermingsmiddelen, te weten: mondkapje en handschoenen.

    • Er mag geen bezoek binnenkomen (binnen zijn dus alleen cliënten en zorgmedewerkers aanwezig).

  • Cliënten blijven op de locatie en gaan niet naar dagbesteding of werk. Bezoek aan dokters, tandartsen ed worden verplaatst, tenzij noodzakelijk.

  • Twee keer per dag nemen we de temperatuur op van alle cliënten én van alle medewerkers.


Natuurlijk blijven ook de algemene hygiënemaatregelen van kracht:

  • Geen handen schudden

  • Was regelmatig je handen met water en zeep

  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog

  • Gebruik papieren zakdoekjes

  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar waar dit kan

We realiseren ons dat dit wederom een zeer aangrijpende situatie is voor iedereen, maar het is noodzakelijk om verdere verspreiding van het coronavirus te beperken.

We willen u vragen om de komende vijf dagen die nog resten van de quarantaine, zoveel mogelijk contact te hebben op andere manieren, bijvoorbeeld door videobellen. Zo beschermen we elkaar.

Bedankt voor uw begrip
Deze maatregelen hanteren wij om zo goed mogelijk te zorgen voor uw familielid/ verwante te zorgen, maar ook voor uzelf, voor alle andere cliënten, voor onze medewerkers en voor alle mensen rondom de woonvoorziening. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking.

Wij hopen dat we per 1 oktober de quarantainemaatregelen weer kunnen opheffen. Ik wens iedereen weer veel sterkte toe de komende dagen. Wij zetten alles op alles om hier allemaal gezond doorheen te komen.

Hartelijke groeten namens het gehele team,

Marije Mens
Teamleider Tulpenstraat

Dezelfde tekst in een nieuwe vorm. Welke verschillen zie je?

Beste familie en vrienden,

U ontvangt deze brief omdat vandaag jammer genoeg één van onze medewerkers positief is getest op corona. Het gaat gelukkig goed met haar. Op 21 september was ze voor het laatst op onze groep.

Helaas, we moeten in quarantaine tot 30 september

Tot en met donderdag 30 september moeten alle bewoners van Tulpenstraat 10 in quarantaine. Dat is onze normale procedure bij een corona-besmetting. Dit betekent:

  • Alle cliënten blijven zoveel mogelijk op hun kamer. Ze gaan ook niet naar een dagbesteding of werk.

  • Onze medewerkers dragen een mondkapje en handschoenen.

  • We nemen twee keer per dag bij iedereen de temperatuur op.

  • Er mag geen bezoek langskomen.

 

In contact blijven met elkaar
Deze quarantaine is spannend en ingrijpend voor ons allemaal. Bel daarom een keer extra. Videobellen kan ook. Kunnen wij u ergens mee helpen? Heeft u een vraag? Bel ons gerust op <telefoonnummer>.

Met hartelijke groet,

Marije Mens
Teamleider Tulpenstraat 10

Vorige
Vorige

Nieuwe vorm van intervisie na een training. Zo houd je de nieuwe schrijfstijl wél vast.

Volgende
Volgende

Feestelijke en heldere huurvoorwaarden voor Veluwonen